The Divine Life Society
Afdeling Aalst |
Vertaling van Swami Sivananda's "Steps to Self-realisation" |
HOOFDSTUK ZES
DE DRIE STATEN
HOOFDSTUK ZES
DE DRIE STATEN
DE DRIE STATEN
In de waaktoestand werkt alleen de oppervlaktegeest.
In de droomtoestand werkt de onderbewuste geest.
Er zijn dan ook niet veel beperkingen in de droom.
In de droom is er het spel van indrukken.
In de droom is er geen spel van de zinnen.
De droom ligt tussen waken en de diepe slaap,
Zoals de oe tussen a en m ligt (in OM of AUM).
In de diepe slaap ligt het zaad van de wereld.
In samaadhi wordt dit zaad verbrand.
DE ALTIJD WAKKERE STAAT
Sommige schepselen zijn waakzaam van 18 tot 21 uur.
Wereldse mensen zijn waakzaam tussen 21 en 24 uur.
Dieven zijn waakzaam tussen middernacht en 3u uur.
Yogis zijn waakzaam van 3 tot 6 uur.
Maar Brahman of het Absolute,
De getuige van de drie toestanden,
Is altijd waakzaam.
Moge je de staat van saakshie of getuige bereiken,
De altijd wakkere staat van eeuwige zaligheid.
IX
Men kan zeggen dat
Voorwerpen die worden waargenomen in de waaktoestand
Geen louter mentale inbeeldingen zijn,
Omdat de voorwerpen van de waakervaring
Ook worden waargenomen door andere mensen,
Of onze geest ze nu kent of niet.
Maar men kan vaststellen dat ook in de droom
Voorwerpen worden waargenomen door andere mensen,
Ofschoon die mensen en voorwerpen
Alle subjectieve inbeeldingen zijn.
Men kan zeggen dat we in waken
waarnemen met de zintuigen
En in de droom alleen door ideeën.
Maar ook in de droom stellen we vast
Dat we waarnemen met zintuigen
Die behoren tot de droomtoestand en die
Niet minder werkelijk zijn dan die in de waaktoestand.
Aangezien de droom onwerkelijk is,
Moet ook waken onwerkelijk zijn.
De objectieve wereld van ervaring
Kan geen onafhankelijk bestaan hebben,
Omdat hij afhangt van het subject
Dat hem kent of waarneemt.
Het object wordt een object genoemd
Omdat er een waarnemend subject is.
Zo wordt ook een subject een subject genoemd
Omdat er een waargenomen object is.
Geen van beide is op zichzelf bestaand
En daarom zijn beide onwerkelijk.
Subject en object verschijnen
In de vorm van oorzaak en gevolg.
Zonder een oorzaak is er geen gevolg.
Zonder een gevolg kan niets een oorzaak zijn.
Het concept van oorzakelijkheid zelf is onlogisch.
De geest neemt objecten waar en herkent ze
Door één ding in verband te brengen met een ander ding.
De hele waargenomen wereld
Is een bundel van onbegrijpelijke relaties,
Die de geest probeert op te delen in oorzaken en gevolgen.
Ook is er in het geheel geen oorzakelijkheid,
Omdat oorzaak en gevolg voortdurend zijn.
Er kan geen periode van tijd zijn
Waarin de oorzaak onveranderd blijft.
Kon de oorzaak een tijd onveranderd blijven
Dan zou er geen reden zijn waarom ze
Op welk ander ogenblik dan ook zou veranderen.
Ofwel is er een voortdurende oorzakelijkheid
Ofwel is er in het geheel geen oorzakelijkheid.
In geval van voortdurende oorzakelijkheid
Worden oorzaak en gevolg gelijk,
Aangezien ze onafscheidelijk zijn van elkaar.
Indien ze gelijk waren dan zou dit
Betekenen dat er in het geheel geen oorzakelijkheid is.
Is er geen oorzakelijkheid,
Dan is er ook geen wereld van ervaring.
Het gehele oorzakelijkheidsconcept is onlogisch,
Omdat het het bestaan vereist van
Een eerste onveroorzaakte oorzaak
Of anders zelf betekenisloos is.
Het heeft geen zin te beweren dat
Er een eerste onveroorzaakte oorzaak is,
Want daardoor scheppen we een begin voor de tijd.
Indien oorzakelijkheid werkelijk ware,
Dan zou het nooit mogelijk zijn er zich van te ontdoen,
Maar de Zelfverwerkelijking verbreekt
De keten van oorzakelijkheid.
En dus is de wereld van ervaring vals.
Aangezien er ook in de droom ervaringen zijn
Van een oorzakelijke aard,
Is de waakwereld even vals als de droomwereld.
DE DROOM
De stralen van de zon worden opgeslorpt in de zon.
Zo worden ook de zinnen opgeslorpt in de geest
Tijdens de droom en de diepe slaap.
In de droom is de geest zelf
Het subject en het object.
Er zijn geen zinnen in de droom.
Er is rede noch wil in de droom.
Tijdens de droom rust de geest in de hita naadie.
Tijdens de diepe slaap rust de geest in poerietat naadie.
DE DIEPE SLAAP
Je wil gaan slapen
Om te ontsnappen aan pijn en zorgen
En aan de pijn van ontgoocheling en mislukkingen.
Je wil ook uitrusten.
Alle zinnen zijn nu zeer moe.
In de diepe slaap ga je zeer dicht bij het Zelf
En voel je de bries van zaligheid.
Je voelt je verfrist en vernieuwd.
Je wil niet opstaan,
Maar de begeerten en karmas maken je wakker.
SLAAP EN SATTVA
Er zou sattva moeten zijn wanneer je gaat slapen.
Alleen dan heb je een vaste slaap.
Indien er rajas is, wordt je slaap verstoord.
Je zult niet uitgerust zijn als je opstaat.
Ingeval van een volledige tamas
Voel je je zwaar en loom als je opstaat.
EEN ESSENTIE IN DE SLAAP
Honing is een homogene essentie.
Alle sappen zijn erin vermengd.
Er is geen afzonderlijk sap van een bloem in honing.
De oceaan is een homogene essentie.
Alle rivieren zijn erin vermengd.
Er is hier geen afzonderlijk water van Ganges en Yamoena.
Zo is er ook in de diepe slaap
Slechts één homogene essentie.
Mieren, ratten, vlooien, koningen en dokters
Gaan hier binnen in hun eigen essentie.
Ze rusten allen in Brahman of het Absolute.
Er is hier geen afzonderlijke entiteit.
Ze gaan allen naar hun eigen Zelf.
DE DAGERAAD VAN KENNIS
Het stoppen van onwetendheid of avidyaa
En het opkomen van kennis of Brahma gnyaana
Vinden tegelijkertijd plaats.
Het louter afwezig zijn van het waarnemen van dualiteit
Is geen kennis.
In de diepe slaap is er geen waarneming van dualiteit
En toch is er geen kennis.